Nr. 15, 6 august 2016.   Revista de analiza si informatie culturala.
 
    Literatura  Publicistica  Arte vizuale  Muzica  Teatru  Cinema  Miscellanea
 

 

Redactor-sef:
Speranta Stefanescu

Secretar de redactie:
Armand Steriadi




Iluminarile traumei sau "Poveste din pestera cu soare"
 
plecand de la titlul expozitiei `` Post colectiv/ Psy underground sau EROS minus TANATHOS``
semnata de DANIEL CRACIUN, in debutul lui 2016.


Convins teoretic dar si practic că viata intrece orice imaginatie, că fictiunea e un produs al Istoriei , Daniel Crăciun apelează si in recentul său demers expozitional din galeria bucuresteana CAV (Caminul artei la etaj ) la atributele polemicii vizuale si ale manifestului parabolic. Artistul asează la baza obiectelor sale un pretext epic apropiat uneori de social ori moral,mai frecvent asociind ecoul mediaticii: un fapt divers sau altul cu rezonante acut politice,devine o secventă sau un episod plastic inteligent construit. Intr-un anume sens ,dupa ce ai parcurs expozitia rămâi aproape convins de faptul că violenta e cel mai bun,cel mai percutant biograf al umanitatii: in sine omul e singurul ``animal`` care nu acceptă să fie ceea ce este. Si fiindcă autorul nu poate rămăne placid si indiferent la cosmarul perpetuu al oamenilor,subscrie si el la vorbele unui creator mai vechi( Rafael Alberti) deasemenea indurerat de absurdul si răul din noi. Acesta zicea: `` Eu visez să-ti pot cumpara/flori trezite dimineata din cosmarul de a fi fost /iepuri ucisi de un toreador...``
Originalitatea demersului pictural-experimental, vizibilă prin temă si manieră ca si-n materialele uzitate se face simtită integral,neostentativ. Expozitia il reprezintă la modul dubitativ pe Daniel Crăciun, ca artist si ca om; la el aceste doua entitati sunt perfect congruente, transpun in alt fel un mod de a gândi arta ca un jurămant de fidelitate.
Pentru Daniel Craciun, numai jocul imaginii este cerebral , in vreme ce legaturile dinlauntrul lui sunt totdeauna efecte sau unde sufletesti. Fiindcă– atitudinal- artistul detesta orice formă sau chip al violentei , el ne aminteste de versurile unei poete din exil, care asemenea lui a incercat să vindece răul prin puterea imaginilor: ``Intr-un veac asasin /primăvara e o fata/cu par de noroi/desenând in noroi ,forme omenesti, cu carja``.


Plecând de pictură si de la obiectul pictat,de la ready-made ul cu interventii ascensionale,acest demers ne relevă starea de fapt a unei societăti in degringoladă ce nu a invătat aproape nimic dintr-o clipa tragica a ei( de ex.,incendiul din Colectiv) preferand a se ascunde dupa comunicate –blitz si sentimente in berna.
Expozitia nu se vrea un coment patetic din off, si nici un tablou generalizator de comentarii abstracte; dimpotrivă artistul articuleaza un protest dur si lucid, unde ``ambiguitatea dadaistă`` nu-si mai are sensul. De fapt nu se pune pune problema de a salva pe cineva sau ceva, insa o actiune trebuie dusă pană la capăt.
Prezenta iesire in arena artei a plasticianului Daniel Craciun ne poate aduce aminte că viata, existenta umană inseamnă mai mult decat o biata cursă de bolizi pe circuitul dela Silverstone.
Armand Steriadi

     
E-mail Trimite prin email
Print Imprima acest articol
Print Comentarii (0)
     

Webmaster:
Mihai Cirneala

 
Site administrat de:

prima pagina www.fanart.ro/acropolis
Galeria FanArt | Cuprins | Rasfoire arihva | Contactati-ne

Back to topSus